Artikel over Annelies

De natuur tekent mee in het ruimtelijk werk van Annelies Brakkee

De natuur is inspiratiebron en ook vaak leverancier van materiaal voor de ruimtelijke objecten van Annelies Brakkee. Bekijk een boom en zie hoe takken de lucht omlijsten. Licht de omhoog gedrukte tegel en vindt een sculptuur van boomwortels. Zeepokken voorzien schelpen, planken en zelfs schepen van een huid met reliëf.
De zee geeft elke overboord geslagen balk een eigen vorm. Annelies Brakkee laat zich inspireren door zulke "werken" van de natuur. Bovendien gebruikt zij takken, wortels, peulen, schelpen, e.d. in combinatie met o.a. metaal en papier, om lijnen en vlakken in de ruimte te 'tekenen'. Zo kan op een bijna natuurlijke manier chaos en orde ontstaan en ook ruimte en leegte, kwetsbaarheid, evenwicht en beweging.


Annelies Brakkee werkt met structuren, gebaseerd op herhalingen.

Ze vindt de elementen hiervoor in de natuur (wier, rogge-eieren) en in de consumptiemaatschappij (plastic flessen, kippengaas, kabelbinders).

Het onderwerp? De objecten hebben inderdaad een onderwerp. Een golf, bijvoorbeeld, veroorzaakt door plastic flessen waarbij je kunt bedenken hoe het water in de flesjes getemd was, terwijl de lege flesjes nu van de muur af stromen. Een ander object met flesjes laat de (water!)kaart van Leiden zien.
Een stil object, met vier rogge-eieren is een hommage aan Carel Visser. Hiermee laat Annelies haar affiniteit zien met zijn kunst. Termen als eenvoud en herhaling, maar ook de onverwachtsheid van (materiaal)combinaties hebben hier mee te maken.

Annelies Brakkee bouwt beelden; ze ontstaan vanuit een spel met materiaal en waarnemingen van ontmoetingen tussen natuur en cultuur.


Annelies Brakkee maakt nieuwe objecten uit oude vormen

Na miljoenen jaren evolutie is een schelp een schelp. Na jaren van ontwerpen is een fles een fles. Er is een volmaakte vorm, maar na een kort bestaan heeft die geen functie meer. Het ding is af, klaar, door mens en natuur afgedankt.
Annelies Brakkee herkent nieuwe vormen in de oude, speelt ermee totdat er originele en tegelijk oeroude objecten ontstaan die de naakte elementen van lucht en licht, golven en water, ruimte en leegte in een nieuw verband brengen. Zo maakt zij unieke beelden en objecten die er altijd al waren uit wat er altijd al was.